Відкритий урок

Українська мова
7 клас.

Тема: Написання прислівників разом та через дефіс.
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів; закріпити вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці; розвивати творчі здібності, навички самостійної роботи,  збагачувати словниковий запас школярів, розвивати увагу, поглибити знання про основні способи словотворення; виховувати повагу  до людей та любов до прекрасного.

Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця.
Хід уроку
 І. Організаційний момент. Психологічна атмосфера (весна). Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  Бесіда за запитаннями
 — Яка частина мови називається прислівником?
 — У чому полягає особливість цієї частини мови?
 — Що вам відомо про способи творення прислівників?

Вибірковий диктант. Виписати прислівники, пояснити їх правопис.
Чи доводилося тобі, любий читачу мій, тримати коли-небудь у душі таємницю? Справжню серйозну таємницю, якої ніхто-ніхто ще не знає і яка може ошелешити будь-кого. Чи доводилося тобі, любий друже, тримати таку таємницю? Якщо не доводилося, то я тобі скажу віч-на-віч: ох, яка ж це важка нестерпна річ!
Таємниця та всього-на-всього не дає тобі дихати, не дає всидіти на одному місці, крутить тебе дзиґою, підкидаєвгору, несе, штовхає тебе кудись. Розпирає тобі груди, ламає ребра — рветься до людей.
І де тих сил набратися, щоб утримати її? Не пустити з язика. (В. Нестайко).

Бесіда за запитаннями.
Написання прислівників через дефіс  Орфограма   Приклади
 Після префіксів  будь , казна , хтозна , бозна   Будь -де, казна-як, хтозна-коли, 
 Після префікса по  та суфіксів  е,  и,  ому,  ему 
 По українському, по - моєму, по-друге, по-вовчи
 Перед суфіксами  небудь,  таки ,  то ,     все таки, якось то, як то
 Повторення основ чи слів, близьких за змістом  Де – не - де, ледве-ледве, часто-густо

 ІІІ. Основна частина уроку.
Виконання тренувальних вправ
 Картка № 1(Усно)   Поясніть правопис прислівників.
1. Тяжко(важко) сіромасі боротись з нудьгою. (Т. Шевченко )
2.  А як  (по)моєму, (по)дідівському, треба за цю справу братися (по)серйозному! На серці тепло(тепло). ( Із тв. Остапа Вишні )
3. Так(сяк), на косяк,  аби не (по)людськи. (Нар. творч .)

Робота біля дошки та в зошитах. Вправа «Приховані слова».
Із кожної групи наведених складів утворіть прислівники. Поясніть їх  правопис.
  Не, руш, но, по;   по, є, мо, му;    будь, не де;
 у, рік, рік;   як, ні;  нець, кі, цем, кін;  пер, по, ше;  день, з, на
 дня;  ків, ськи, бать, по.
Картка № 2  Запишіть, розкриваючи дужки. У кожній групі слів укажіть «зайвий»  прислівник. Поясніть правопис прислівників.
1. З дня(на)день, всього(на)всього, раз(у)раз, з боку(на)бік.
2.  Не сьогодні(завтра), з давніх(давен), всього(на)всього, сам(на
 сам).
3.  (По)четверо, (по)третє, (по)друге, (по)перше.
4.  (Близько)близько, (видимо)невидимо, (казна)де, коли(не)коли.

Завдання на дошці Вправа «Хто більше?»
 Утворіть від поданих префіксів і суфіксів  по три прислівники.
 По-, будь-, казна-, хтозна-, -небудь, -таки, -то,

Картка № 3 Вправа «Редактор» та індивідуальні вправи для учнів на картках
 відредагуйте речення, поставивши прислівники в потрібному місці.
 Запишіть відредаговані речення, розкривши дужки. Поясніть правопис прислівників.
 1. А коли сніг (що)небудь іскристий, мокрий і липкий, усі  кияни починають ліпити. (З. Мензатюк)
 2. (В)день ще інколи світило сонце, втікали (по)літньому за обрій хмари.  (Ю. Збанацький)
3. Я не  йшов, а летів, бо (до)дому міг похвалитися, (по)перше, що мама  має школяра, треба було збігати в ліс, (по)друге, нарвати ягід  бузини.                     (М. Стельмах)

Виконання творчого завдання
Напишіть твір-мініатюру «Весняний ранок», використовуючи прислівники.
Читання твору.
ІV. Підсумки уроку. Оцінювання
 V. Домашнє завдання
 [1] § 33 (с. 212–216); впр. 399 (письмово).

Додаток
Картка № 1(Усно)   Поясніть правопис прислівників.
1. Тяжко(важко) сіромасі боротись з нудьгою. (Т. Шевченко )
2.  А як  (по)моєму, (по)дідівському, треба за цю справу братися (по)серйозному! На серці тепло(тепло). ( Із тв. Остапа Вишні )
3. Так(сяк), на косяк,  аби не (по)людськи. (Нар. творч .)

Картка № 2  Запишіть, розкриваючи дужки. У кожній групі слів укажіть «зайвий»  прислівник. Поясніть правопис прислівників.
1. З дня(на)день, всього(на)всього, раз(у)раз, з боку(на)бік.
2.  Не сьогодні(завтра), з давніх(давен), всього(на)всього, сам(на
 сам).
3.  (По)четверо, (по)третє, (по)друге, (по)перше.
4.  (Близько)близько, (видимо)невидимо, (казна)де, коли(не)коли.

Картка № 3 Вправа «Редактор»
відредагуйте речення, поставивши прислівники в потрібному місці.
 Запишіть відредаговані речення, розкривши дужки. Поясніть правопис прислівників.
 1. А коли сніг (що)небудь іскристий, мокрий і липкий, усі  кияни починають ліпити. (З. Мензатюк)
 2. (В)день ще інколи світило сонце, втікали (по)літньому за обрій хмари. (Ю. Збанацький)
3. Я не  йшов, а летів, бо (до)дому міг похвалитися, (по)перше, що мама  має школяра, треба було збігати в ліс, (по)друге, нарвати ягід  бузини. ( М. Стельмах)

Індивідуальні вправи
1. Випишіть прислівники разом зі словами, до яких вони відносяться
 й поясніть правопис.
 Та дитяча залізниця — це для них не просто гра: тут  по-справжньому навчиться працювати дітвора. (Н. Забіла )
 Хлопцеві  хотілося сказати товаришам, що вони не помилились у ньому
 і незабаром робота в загоні закипить по-новому. (О. Донченко ) Чисте,
 по-весняному світле небо синіло над просікою. (О. Гончар ) Вже де-не-де світилось по хатах. (А. Головко )
2. Запишіть прислівники, розкриваючи дужки. Поясніть їх правопис.
 Як(небудь), коли(небудь), казна(де), будь(коли), ледве(ледве),
 де(не)де, коли(не)коли, хтозна(куди), по(французьки), по(вашому),
 (по)справжньому, давним(давно), рано(вранці), пліч(о)пліч, віч(на)
 віч, більш(менш), часто(густо), тишком(нишком). 

Немає коментарів:

Дописати коментар