Українська мова
7 клас.
Тема: Написання прислівників разом та через дефіс.
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів; закріпити вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці; розвивати творчі здібності, навички самостійної роботи, збагачувати словниковий запас школярів, розвивати увагу, поглибити знання про основні способи словотворення; виховувати повагу до людей та любов до прекрасного.
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Психологічна атмосфера (весна). Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда за запитаннями
— Яка частина мови називається прислівником?
— У чому полягає особливість цієї частини мови?
— Що вам відомо про способи творення прислівників?
Вибірковий диктант. Виписати прислівники, пояснити їх правопис.
Чи доводилося тобі, любий читачу мій, тримати коли-небудь у душі таємницю? Справжню серйозну таємницю, якої ніхто-ніхто ще не знає і яка може ошелешити будь-кого. Чи доводилося тобі, любий друже, тримати таку таємницю? Якщо не доводилося, то я тобі скажу віч-на-віч: ох, яка ж це важка нестерпна річ!
Таємниця та всього-на-всього не дає тобі дихати, не дає всидіти на одному місці, крутить тебе дзиґою, підкидаєвгору, несе, штовхає тебе кудись. Розпирає тобі груди, ламає ребра — рветься до людей.
І де тих сил набратися, щоб утримати її? Не пустити з язика. (В. Нестайко).
Бесіда за запитаннями.
Написання прислівників через дефіс Орфограма Приклади
Після префіксів будь , казна , хтозна , бозна Будь -де, казна-як, хтозна-коли,
Після префікса по та суфіксів е, и, ому, ему
По українському, по - моєму, по-друге, по-вовчи
Перед суфіксами небудь, таки , то , все таки, якось то, як то
Повторення основ чи слів, близьких за змістом Де – не - де, ледве-ледве, часто-густо
ІІІ. Основна частина уроку.
Виконання тренувальних вправ
Картка № 1(Усно) Поясніть правопис прислівників.
1. Тяжко(важко) сіромасі боротись з нудьгою. (Т. Шевченко )
2. А як (по)моєму, (по)дідівському, треба за цю справу братися (по)серйозному! На серці тепло(тепло). ( Із тв. Остапа Вишні )
3. Так(сяк), на косяк, аби не (по)людськи. (Нар. творч .)
Робота біля дошки та в зошитах. Вправа «Приховані слова».
Із кожної групи наведених складів утворіть прислівники. Поясніть їх правопис.
Не, руш, но, по; по, є, мо, му; будь, не де;
у, рік, рік; як, ні; нець, кі, цем, кін; пер, по, ше; день, з, на
дня; ків, ськи, бать, по.
Картка № 2 Запишіть, розкриваючи дужки. У кожній групі слів укажіть «зайвий» прислівник. Поясніть правопис прислівників.
1. З дня(на)день, всього(на)всього, раз(у)раз, з боку(на)бік.
2. Не сьогодні(завтра), з давніх(давен), всього(на)всього, сам(на
сам).
3. (По)четверо, (по)третє, (по)друге, (по)перше.
4. (Близько)близько, (видимо)невидимо, (казна)де, коли(не)коли.
Завдання на дошці Вправа «Хто більше?»
Утворіть від поданих префіксів і суфіксів по три прислівники.
По-, будь-, казна-, хтозна-, -небудь, -таки, -то,
Картка № 3 Вправа «Редактор» та індивідуальні вправи для учнів на картках
відредагуйте речення, поставивши прислівники в потрібному місці.
Запишіть відредаговані речення, розкривши дужки. Поясніть правопис прислівників.
1. А коли сніг (що)небудь іскристий, мокрий і липкий, усі кияни починають ліпити. (З. Мензатюк)
2. (В)день ще інколи світило сонце, втікали (по)літньому за обрій хмари. (Ю. Збанацький)
3. Я не йшов, а летів, бо (до)дому міг похвалитися, (по)перше, що мама має школяра, треба було збігати в ліс, (по)друге, нарвати ягід бузини. (М. Стельмах)
Виконання творчого завдання
Напишіть твір-мініатюру «Весняний ранок», використовуючи прислівники.
Читання твору.
ІV. Підсумки уроку. Оцінювання
V. Домашнє завдання
[1] § 33 (с. 212–216); впр. 399 (письмово).
Додаток
Картка № 1(Усно) Поясніть правопис прислівників.
1. Тяжко(важко) сіромасі боротись з нудьгою. (Т. Шевченко )
2. А як (по)моєму, (по)дідівському, треба за цю справу братися (по)серйозному! На серці тепло(тепло). ( Із тв. Остапа Вишні )
3. Так(сяк), на косяк, аби не (по)людськи. (Нар. творч .)
Картка № 2 Запишіть, розкриваючи дужки. У кожній групі слів укажіть «зайвий» прислівник. Поясніть правопис прислівників.
1. З дня(на)день, всього(на)всього, раз(у)раз, з боку(на)бік.
2. Не сьогодні(завтра), з давніх(давен), всього(на)всього, сам(на
сам).
3. (По)четверо, (по)третє, (по)друге, (по)перше.
4. (Близько)близько, (видимо)невидимо, (казна)де, коли(не)коли.
Картка № 3 Вправа «Редактор»
відредагуйте речення, поставивши прислівники в потрібному місці.
Запишіть відредаговані речення, розкривши дужки. Поясніть правопис прислівників.
1. А коли сніг (що)небудь іскристий, мокрий і липкий, усі кияни починають ліпити. (З. Мензатюк)
2. (В)день ще інколи світило сонце, втікали (по)літньому за обрій хмари. (Ю. Збанацький)
3. Я не йшов, а летів, бо (до)дому міг похвалитися, (по)перше, що мама має школяра, треба було збігати в ліс, (по)друге, нарвати ягід бузини. ( М. Стельмах)
Індивідуальні вправи
1. Випишіть прислівники разом зі словами, до яких вони відносяться
й поясніть правопис.
Та дитяча залізниця — це для них не просто гра: тут по-справжньому навчиться працювати дітвора. (Н. Забіла )
Хлопцеві хотілося сказати товаришам, що вони не помилились у ньому
і незабаром робота в загоні закипить по-новому. (О. Донченко ) Чисте,
по-весняному світле небо синіло над просікою. (О. Гончар ) Вже де-не-де світилось по хатах. (А. Головко )
2. Запишіть прислівники, розкриваючи дужки. Поясніть їх правопис.
Як(небудь), коли(небудь), казна(де), будь(коли), ледве(ледве),
де(не)де, коли(не)коли, хтозна(куди), по(французьки), по(вашому),
(по)справжньому, давним(давно), рано(вранці), пліч(о)пліч, віч(на)
віч, більш(менш), часто(густо), тишком(нишком).
Немає коментарів:
Дописати коментар