Під час підготовки до педагогічної ради я знайшла і познайомилася з досвідом
роботи Грек Богдани Володимирівни, учителя української мови та літератури
Коростенської міської гімназії Житомирської області.
Вашій увазі пропонуються фрагменти акмеологічних технологій на уроках
української мови та літератури.
«Урок повинен проходити не
для учнів, а з учнями»,- не втомлювався повторювати В.Сухомлинський. Утілювати
цей принцип у життя Грек Б.В. пропонує за рахунок
використання акмеологічних методів та прийомів на уроках української мови та
літератури.
Сучасна система освіти
спрямована на те, щоб виховувати різнобічно розвинену і соціально активну
особистість, яка вміє реалізувати свої можливості.
Щоб виховати в учнів ці
якості, можна
використати метод підсиленої лекції. Методика її проведення
полягає в тому, що перед лекцією учні складають список відомого з даної теми, а
у ході лекції доповнюють його. У кінці уроку за даною темою вони повинні за десять хвилин скласти есе. У середніх
класах пропонуєтья дітям читання з позначками.
Пригадавши все, що знали з даної теми учні читають новий матеріал, роблячи
позначки:
? знав раніше;
+ нове для мене;
? мене зацікавило, хотів би
дізнатися більше.
Пропонується до використання читання
зі стопом. Це читання тексту фронтально, коли вчитель у будь-який момент зупиняє
читання проблемними запитаннями. Цей прийом дає змогу утримувати увагу учнів
упродовж усього читання тексту.
Для активізації логічного мислення учнів слід застосовувати різноманітні
види аналізу тексту, а саме: полікритичний аналіз,
філологічний аналіз та культурологічний аналіз тексту, який потребує
ознайомлення із провідними тенденціями в галузі філософії, живопису, музики та
інше.
Для емоційного настрою і
зацікавлення поезією, а також з метою вдосконалення навичок виразного читання
на уроках української літератури можна використовувати поетичні хвилинки«п’ять хвилин з поезією», коли
по черзі вчитель
та учні читають свої улюблені
вірші.
Пропонується до використання на уроці відеоепіграфи,
які допомагають емоційно налаштувати учнів на урок.
Серед ефективних видів робіт
слід виділити кейс-метод. Це активне обговорювання в групах конкретної
літературної ситуації, яка вимагає не тільки аналізу, а й прийняття власного
рішення.
Використання
акметехнологій на уроках української мови
З метою розвитку креативних
здібностей учнів пропонується проект «Вирази себе засобами мови», який являє
собою систему творчих завдань, наприклад:
творчі завдання за аналогією;
складання власної
фантастичної історії;
творчі роботи, пов’язані з
перевтіленням( монолог дзеркала, думки тлумачного словника…);
реклама мовознавчих понять;
творчі роботи, пов’язані зі
словом та музикою ( прослухавши музику Георгія Свиридова «Метелиця»,
опиши, що ти уявляєш).
Для активізації творчих
здібностей учнів автор публікації розробила власну
систему нестандартних письмових робіт, що дозволяють учневі креативно мислити
та самовдосконалюватись. Найкращі письмові роботи учні оформлюють у вигляді
мультимедійних презентацій, першими глядачами яких стають однокласники, і це
дає можливість взаємонавчатись. Креативні письмові роботи можна об’єднати у своєрідні
тематичні модулі в залежності від навчальних та виховних цілей.
Тематичні модулі:
Я і Україна ( Есе- замальовка
через асоціації «Я є…»)
Я і мій світ ( Біном фантазії
«Весняний дощ»)
Я і сім’я ( Лист – подяка
невідомому солдату)
Я і школа ( Абетковий вірш)
Нові методи і прийоми. У центрі уваги
сьогодні інтелект-карти, складання фанфіків, розробка уроку – скрапбуку (
скрапбукінг – це мистецтво оригінального, декоративного оформлення альбому
історії, щоденника, записної книжки).
Розвитку учнівської творчості
сприяють також і нетрадиційні уроки, які дозволяють підвищити інтерес не тільки
до предмета, а й до процесу навчання в цілому.
Як зробити творчий урок? Хочу
більш детальніше зупинитися на тому, як Ось деякі види творчих уроків:
урок-фаєр (фаєр – спалах);
урок з ароматом шоколаду;
урок – експрес;
урок створення скрапбуку.
урок – панорама
урок- концепт
урок- дослідження об’єкта
Успішно розвиває творчі
здібності учнів той словесник, який є творчою індивідуальністю. В. Сухомлинський
Немає коментарів:
Дописати коментар