Міжпредметні зв'язки та інтегроване навчання
(виступ на конференції вчителів-словесників)
Освіта й
виховання сучасної молодої людини, її гармонійний розвиток вимагають
органічного поєднання комплексу знань, умінь і навичок, які набуваються в
процесі засвоєння шкільних предметів. Реформа освіти в Україні передбачає
оволодіння учнями глибокими й міцними знаннями основ наук, засвоєння провідних
ідей навчальних дисциплін, вироблення комунікативних умінь і навичок гармонійно
розвиненої особистості, громадянина і патріота нашої держави. Ось чому міжпредметні
і внутріпредметні зв'язки у навчальному процесі набувають особливої ваги.
Проблема
міжпредметних зв'язків актуальна, їй приділяють увагу вчені-методисти і
вчителі. У ряді наукових праць, зокрема, відзначається, що міжпредметиі зв'язки
формують в учнів світогляд, пізнавальні інтереси, розширюють їх кругозір,
сприяють глибокому засвоєнню знань, виробленню різних умінь і навичок.
Образи , які називаються «вічними » в
літературі стали втіленням певних загальнолюдських рис , стали загальними для
певного типу людей , явищ. Наприклад , Дон Кіхот став втіленням безкорисливої
любові до справедливості , Обломов – символом ліні , а Плюшкін – уособленням
скупості , жадібності. «Вічні образи » – велике надбання людської культури ,
класичної літератури. Прометей відноситься до категорії « вічних» образів
світової та української літератури.
Образ Прометея ,
створений у трагедії давньогрецького драматурга Есхіла «Прометей закутий» ,
також є « вічним» для світової художньої культури. Він – втілення героїчного
самопожертви заради інших , героїчного , безкорисливого служіння людям . Також
образ Прометея є втіленням залізної волі , міцного духу , нескореності . Титан
Прометей став символом вічних прагнень та ідеалів людства. Він – сильний герой
, який робить усвідомлений вибір – бути альтруїстом , допомагати іншим , і йде
своїм шляхом до кінця. Зазначені риси характеру Прометея є змістом поняття «
прометеїзм » , яке походить від імені титану.
Титан Прометей
надихає людей бути мужніми , незламними , з честю і гідністю переносити
труднощі і тортури , не піддаватися на спроби супротивників задобрити ,
підкупити чи залякати. Образ Прометея вчить цілеспрямовано , не відступаючи ,
діяти на благо інших людей , всього людства.
Вічний образ
Прометея , створений давньогрецьким драматургом Есхілом , здавна надихає
письменників , поетів , художників та інших творців. До образу Прометея у своїй
творчості зверталися Гете і Байрон
Антична література
Вперше образ
Прометея з'явився в давньогрецькій міфології, де увіковічнив образ титана в
трагедії «Прометей закутий». В основу цього твору покладена історія про те, як
за наказом Зевса Прометей був прикутий до скелі.
Одним із перших
інтерпретаторів міфу про Прометея був Гесіод. У його «Теогонії» Прометей —
борець проти свавільного захоплення влади олімпійськими богами. Гесіод
протиставляє Прометея Зевсові у притчі про Пандору в поемі «Роботи і дні». Тут
згадується про те, як Зевса «одурив Прометей хитро думний», як громовержець
придумав для людей різні клопоти, зокрема, «взявши вогонь, заховав».
З трагедією
Есхіла «Прометей закутий» перегукується твір іншого грецького письменника —
Лукіана, що має красномовну назву «Прометей, або Кавказ». Написаний він у формі
діалогів, які ведуть між собою основні дійові особи — Гермес, Гефест і Прометей.
Творчий початок в
діяльності Прометея підкреслюється в «Метаморфозах» римського поета Овідія.
Розповідаючи про створення світу, Овідій замислюється над питанням «Звідки
постала людина?»:
В Просвітництво
До образу
Прометея зверталося чимало німецьких письменників — Й. В. Гете, И. Г. Гердер,
А. Шлегель. Зокрема, широкою популярністю користувався уривок з незавершеної
драми Гете «Прометей».
Література
Романтизму]
Особливої
популярності образ Прометея набуває за доби романтизму. Він стає романтичним
символом непокори, тираноборства і людинолюбства. Яскравим свідченням цього є
спадщина видатних англійських романтиків — Дж. Байрона і П. Б. Шеллі, у
творчості яких образ Прометея відіграє важливу роль. Недарма ж Байрона називали
«Прометеєм XIX століття», а Мері Шеллі, дружина поета, зазначала, що «Прометей
— душа поезії «Шеллі». Як і твір Гете,
присвячений Прометею, вірш Байрона «Прометей» тематично пов'язаний з трагедією
Есхіла «Прометей закутий». Це ліричний монолог поета, в якому містяться роздуми
про долю міфічного героя, що виявився таким близьким і дорогим серцю романтика.
Відомо, що Байрон був готовий віддати життя за свободу краю в абстрактному і
конкретному розумінні цього слова. У вірші «Прометей» висловлюється співчуття
героєві, прославляється готовність пожертвувати собою заради інших.
Традиційне і
новаторське тісно переплітаються в драмі П. Б. Шеллі «Визволений Прометей»
(1819). У передмові до цього твору автор обстоює своє право на вигадку в
інтерпретації міфічного персонажа. Він підкреслює, що навіть грецькі трагіки,
запозичуючи сюжети з античної міфології, не використовували їх сліпо, а
намагалися піти далі в осмисленні відомих міфологічних сюжетів.
Література
Модернізму
У XX столітті
Франц Кафка підсумовує мотиви міфу про Прометея і подає у своїй притчі чотири
повір'я про міфічного героя. Як і його попередники, Кафка фантазує,
розмірковуючи про Прометея і закликає читача до роздумів. Його притча
«Прометей» — це аналітичний етюд, в якому автор дає своє, екзистенціальне
тлумачення образу титана. Образ Прометея у Кафки статичний. У його повір'ях
стверджується, що була рана і залишилися скелі. Отже, в основі повір'я (міфу) — правда, а «правду життя за Кафкою можна
пояснити, вона — страждання. … він символізує не так людство, як окрему людину,
індивіда». Окрім усього цього, Прометей у Кафки не представлений як громадський
ідеал служіння людству.
Українська
література
В українській
літературі була своя традиція сприйняття і переосмислення античного образу. У
поемі Т. Г. Шевченка «Кавказ» (1845) образ Прометея висвітлений по новому,
характеризується новими відтінками значення. У свідомості поета Кавказ
асоціюється зі стражданнями прикутого до скелі напівбога. Створений Шевченком
образ Прометея, попри всю його епізодичність, має символічний характер.
Дослідники не раз вказували на те, що він символ народу, який бореться, і з цим
важко не погодитися. Про це свідчать і рядки поеми, звернені до борців проти
поневолення і тиранії: «Борітеся — поборете…» Можна навести ще чимало фактів,
які є свідченням зацікавленості українських письменників міфічним образом
тираноборця. Так, І. Я. Франко переклав вірш Й. В. Гете «Прометей», а також
уривок з поеми П. Б. Шеллі «Звільнений Прометей». Ім'я титана досить часто
згадується в листах та творчості Лесі Українки. І хоча поетеса не залишила
окремого твору, присвяченого Прометеєві, мотиви, пов'язані з міфом про титана,
з'являються в багатьох її поезіях.
Сумні роздуми
поетеси не містять закликів, вона нічого не нав'язує читачеві, лише констатує
факти, а висновок він мусить зробити самостійно. «Нащадки Прометея» згадуються,
живуть і діють у багатьох інших творах Лесі Українки. До образу титана
зверталися П. Г. Тичина, Л. С. Первомайський, І. І. Нехода, М. Д. Руденко.
Вірш Рильського
«Прометей» невеликий за обсягом (складається з чотирьох катренів), пройнятий
оптимістичним пафосом і цікавий прямим авторським зверненням до міфічного героя
через віки. У поемі Малишка «Прометей» спостерігається героїзація життя простої
людини, пораненого бійця зі Смоленщини, якого в часи окупації знайшли і
прихистили жителі українського селища.
В сучасній
літературі
Поезія Ліни
Костенко — це сплав інтелекту і темпераменту. Лише вона вміє відкривати зовсім
несподівані ситуації. Наприклад, вірш про Прометея. їх написано у світовій
літературі тисячі, і всі вони зводяться до виразів вдячності Прометею,
захоплення його мужністю.
Такий вірш є і в
Ліни Костенко: «О Прометею! Варто!? — Варто» — так він сказав мені з-за хмар».
І прийшла до скелі жінка: постояла і побрела назад, ковтаючи сльози. А їй у
спину — єхидне перешіптування: «Це та, що в неї чоловік на скелі! Він, кажуть,
злодій. Щось украв, здається».
Немає коментарів:
Дописати коментар