Рідна мова – найважливіший засіб
патріотичного виховання. Вона була і є важливою сферою впливу на національну
свідомість молоді, ідентифікаційним кодом нації.
Основна мета навчання української мови полягає у формуванні національно свідомої, духовно багатої мовної особистості. Одним із завдань є формування духовногосвіту учнів, цілісних світоглядних уявлень.
Велике значення на уроках української мови
(особливо в 5-9 класах) має послідовне й системне вивчення слів-символів, у
яких закарбовано культурний досвід минулих поколінь: лелека, калина, кладка, чорнобривці, вишиваний рушник тощо.
Пріоритетним завданням словесника також має бути руйнування стереотипу неповноцінності української мови, який упродовж
попередніх поколінь з різних ідеологічних причин насаджувався в свідомості
українців. Аби учні сприймали українську мову як сучасну, європейську, багату,
культурну, розвинену, треба широко й системно демонструвати повнокровність і
спроможність нашої мови в усіх сферах життя.
Метою української літератури є виховання національно свідомого громадянина України, формування й утвердження гуманістичного світогляду особистості, національних і загальнолюдських цінностей.
Під час вивчення міфів, легенд, народних переказів і казок, календарно-обрядових й історичних пісень (фольклорних творів) звертається увага на те, що їхні герої – це позитивні й негативні моделі наших пращурів-українців: світлі персонажі Сварог, Берегиня, Білобог протиставляються темним силам Чорнобогові і ящерам. Розмова про героїчні вчинки Хмельницького, Морозенка, Кармалюка має формувати чітке розуміння наступності поколінь, відгомін колишніх перемог у сучасному житті: справжні герої жили не лише в минулому, вони були в нашій недавній історії, є і серед нас, тобто ми, сучасні українці, - нащадки духовно і фізично сильних людей. Аналіз сюжетів народних творів має сприяти формуванню в учнів морально-етичних цінностей, усвідомлення себе як частини великого етносу з величною історією. Вивчаючи літописні оповідання в сучасних перекладах В. Близнеця, драматичний твір О. Олеся “Ярослав Мудрий”, обов’язково треба унаочнювати виклад літературно-історичного матеріалу через демонстрацію архітектурних пам’яток, які є найкращим свідченням високої обдарованості наших предків: зображення Києво-Печерської лаври, Софії Київської, Золотих воріт, пам’ятників засновникам Києва, княгині Ользі, Ярославові Мудрому і под. Ознайомлюючи учнів із життям і творчістю Т. Шевченка, педагог може розповідати не лише про важке дитинство поета, а висвітлювати його талановитість, багату фантазію, творчу уяву (пошуки малим Тарасом стовпів, що підпирають небо; відгуки батька про незвичайного сина, багатий світ українських традицій і звичаїв, у якому зростав майбутній поет), робити акцент на красі українських пейзажів і споконвічного прагнення наших пращурів жити в гармонії з рідною природою (“Садок вишневий коло хати”, “За сонцем хмаронька пливе...”). Розповідь про життя Лесі Українки та її поезії (“Як дитиною, бувало...”, “Давня казка” та ін.) варто робити в позитивістському ключі: людина – сильна особистість; будь-які труднощі загартовують людину; мужність і оптимізм завжди перемагають зло й несправедливість. Узагалі, бесіди про минуле нашого народу треба проводити в оптимістичному аспекті, наголошувати на світлих сторінках української історії, а про труднощі варто говорити як про чинники, які робили нас, українців, сильнішими й досвідченішими. Саме такий підхід формуватиме в учнів любов і повагу до рідної землі, вироблятиме стійкий імунітет до негативних викликів сучасного суспільства.
У програмі із зарубіжної літератури збережено її
європейський та український вектори. Це чітко прослідковується в її
культурологічній, компаративній лініях.
Одним із завдань зарубіжної літератури є виховання любові до української мови і літератури як органічної частки світової
культури, прагнення до збереження рідної мови національних традицій і
цінностей.
Під час читання творів
зарубіжних поетів в українських перекладах звертається увагу
учнів на майстерність художніх перекладів,
барви української мови, розповідаючи про національні традиції, образи,
звичаї українського народу, що знайшли відбиток у творах, наприклад: повісті М. Гоголя «Ніч перед
Різдвом» чи повісті В.Короленка «Сліпий музикант».
Крім того, важливо акцентувати увагу
на ролі України в житті і творчості митців зарубіжної літератури: А.Чехова,
В.Короленка, А.Міцкевича, М.Булгакова, Шолом-Алейхема, О. Бальзака, Дж.Олдріджа
тощо. Вчитель показує учням особливості втілення української теми в їхніх
творах. Інформувати про літературні
музеї України та інших країн, здобутки українських письменників та перекладачів
творів зарубіжних авторів, багатство української мови й літератури на тлі
світової культури. При цьому ефективною буде дослідницька робота учнів,
використання методу проектів.
Це
сприятиме національній самоідентифікації учнів, усвідомленню ними національних
цінностей та необхідності їх збереження в умовах глобалізації світу.
Немає коментарів:
Дописати коментар